Colegiul National "Moise Nicoara" Arad

Călătoria mea culturală în Europa-proiect inter, pluri, transdisciplinar-gimnaziu

Prof. Camelia Circa – Chirilă

                                                                                                   Prof. Octavia Potocean

 „Adevărata călătorie constă nu în a căuta noi peisaje, ci în a privi cu alţi ochi.”

                                         Marcel Proust

Un proiect pluri-, inter- şi transdisciplinar e o adevărată provocare, mai cu seamă când invită 40 de elevi de gimnaziu  şi 12 profesori de diferite discipline să o ia la drum, în fiecare sâmbătă dimineaţa, timp de un semestru, prin literatura şi cultura diversă a Europei, prin intermediul diferitelor discipline,  care îşi găsesc punţi comune: literatura română şi universală, matematica, geografia, istoria, religia, arta plastică, arta teatrală,  muzica şi arta culinară, reprezentând toate zone de descoperit în fiecare ţară prin care echipa de proiect călătoreşte săptămânal. Este vorba de România, Anglia, Franţa, Italia, Spania şi Germania, zone de cultură impresionantă. Calitatea relaţiilor interpersonale care se creează, între colegii de călătorie, fie că este vorba de relaţii între profesori, între elevi, sau între elevi – profesori, reprezintă unul dintre marile câştiguri ale unui asemenea proiect. Intitulat Călătoria mea culturală în Europa, proiectul s-a bucurat de  promovare atât la nivel local şi judeţean prin mijloacele mass-media (articole în presă, emisiuni televizate), cât şi prin intermediul înscrierii lui în proiectul naţional al MECTS şi ANPRO, „Cercuri de lectură”.

 Călătoria imaginară a proiectului a fost organizată atât pluridisciplinar, datorită prezenţei diverselor discipline, dar şi a unor invitaţi din afara şcolii (creîndu-se astfel şi relaţii interpersonale între instituţia noastră şcolară şi instituţii de cultură): actori, regizori, violonişti, cât şi interdisciplinar, căci metodele abordate sunt comune şi “transferabile” între domenii: metoda prezentărilor expozitive în power-point, metoda atelierelor de tip acvariu, învăţarea prin cooperare, metoda galeriei etc. Cu toate acestea, scopul proiectului a fost şi unul transdisciplinar, deoarece pe lângă conştientizarea “unităţii lumii prin fragmentele ei disciplinare” (concluzie nemaipomenită la care a ajuns una dintre elevele “călătoare” după a doua întâlnire doar), copiii sunt provocaţi să-şi conştientizeze şi propriul loc şi rol în lume, să-şi reconstruiască identitatea –culturală- şi printr-o astfel de călătorie.

La fiecare întâlnire, audiţiile muzicale specifice culturii ţărilor în care am poposit, prin interpretarea live a viorilor, munca în atelierele de literatură, matematică sau artă plastică, bucuria de a afla noi informaţii despre zonele geografice, despre momentele istorice reprezentative sau despre specificul reprezentaţiei teatrale a unei anumite epoci, dar şi bucuria de a “juca” alături de actori, de a degusta produse culinare specifice zonei de cultură în care ne-am aflat au reprezentat atât pentru cei mici, cât şi pentru cei mari, adevărate descoperiri. De asemenea, un rol important în cadrul acestor descoperiri l-au avut “colţurile tradiţionale”, în care s-au aranjat expozitiv obiecte de artizanat, cărţi, suveniruri specifice ţărilor ce urmau a fi “parcurse”.

 

 

 

În cadrul atelierelor organizate, copiii au fost invitaţi să călătorească alături de câte un personaj literar (Făt – Frumos, Gulliver, Micul prinţ, Pinocchio, Don Quijote etc), să reprezinte plastic această călătorie literară, pe care au presărat-o cu muzică tradiţională, iar în cadrul atelierului de matematică, biografiile matematicienilor din diverse ţări, glumele despre ei, dar şi provocările (iluziile optice, labirintul, problemele interesante şi puzzle-ul literar) au făcut deliciul participanţilor. Atelierul de religie i-a provocat nu doar cu texte interesante de descoperit, ci şi cu adevărate provocări aplicative ale acestora: jocurile cu chibrite şi monede sau rebusuri antrenante; atelierul de actorie i-a pus în situaţia de a trăi alături de eroul literar al zilei aventura călătoriei, o aventură a trăirii cu adevărat transdisciplinare, căci, în viziunea academicianului Basarab Nicolescu, cunoaşterea transdisciplinară le implică pe celelalte două (pluri- şi inter-) şi este o cunoaştere in vivo, nu in vitro.

De asemenea, elevii au fost provocaţi la producere de text, activitate cu multiple valenţe formative, căci ei au realizat mai multe tipuri de scriere: scriere imaginativă, scriere argumentativă, scriere tip eseu, în care au problematizat sau filosofat etc. Iată mai jos câteva dintre aceste texte şi ilustraţiile la ele, create tot de elevi:

 

Dacă aş ajunge în tărâmul tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte, aş găsi animale vorbitoare în mijlocul unei păduri păzite de doi monştri cu un singur ochi. Cerul ar fi mereu senin, pe el ar zbura păsări de multe culori. Iar acolo, orice dorinţă s-ar împlini. Dar n-aş rămâne acolo, căci dacă aş trăi veşnic, m-aş plictisi. (Aida Balazs, V- A)

Aici pădurile nesfârşite ar rămâne mereu verzi, munţii veşnic înzăpeziţi, iar râurile, limpezi. Tărâmul acesta ar fi visul oricărui om, vis pe care, în locul lui Făt-Frumos, nu l-aş experimenta mai mult de un an, căci mi-ar lipsi lumea în care trăiesc. (Andreea Boengiu, VI- A)

E o grădină minunată, cu plante supranaturale: pomi cu mere de aur, flori vorbitoare şi umblătoare şi livezi cu fructe care nu se mai termină şi care sunt gustoase şi zemoase. În mijlocul grădinii, dai peste un palat cu o mie de camere şi cu un culuoar din oglinzi, cu găurele prin care soarele intră şi se reflectă în ele. M-aş întoarce doar ca să-mi iau familia, prietenii şi pe toţi cei din jur, să le arăt drumul încolo, ca să trăim toţi veşnic. (Andrei Maria, V- A)

Pe câmpii, se aud glasurile vesele ale copiilor, se simte parfumul îmbătător al florilor multicolore. Un castel măreţ se află în mijlocul acestui tărâm. Pentru a ajunge la el, trebuie să traversezi „prăpastia fericirii” cu o paraşută din nuferi roz şi albi. Apele şi notele muzicale dansează aici fericite „Hora Înţelegerii” şi toate sunt într-o armonie perfectă. Şi totuşi, un tărâm deloc perfect fără persoanele pe care le iubesc. (Laura Tabără, VI- A)

 

Evaluarea proiectului a fost atât una de parcurs, cât şi una finală.

Evaluarea pe parcurs s-a realizat atât prin completarea fişelor de feed-back la fiecare întâlnire, cât şi printr-un jurnal de lectură, scris de elevi şi un portofoliu tematic (texte, fragmente de texte preferate, dar şi fişele de lucru, prezentările ppt de la fiecare atelier).

Evaluarea finală s-a realizat printr-o activitate comună a membrilor cercului şi a fost reprezentată de produsul final al proiectului, cartea „Călătoria mea culturală în Europa”, editată la Editura Nomina, Piteşti şi lansată cu ocazia Zilei Europei.

Atât cei mici, cât şi cei mari (elevi şi profesori) considerăm acest proiect o experienţă inedită şi un exerciţiu pentru cultivarea şi dezvoltarea unor abilităţi, dar şi o activitate recreativă prin care li se oferă tuturor posibilitatea de a călători altfel, de a vedea lumea altfel. Suntem convinşi că de la fiecare întâlnire, elevii au plecat înnobilaţi academic, cultural şi spiritual.

Ne-a fascinat seriozitatea colegilor noştri, care, cu multă seriozitate şi profesionalism, au format o echipă unită, echipa proiectului „Călătoria mea culturală prin Europa”.

Ne-a fascinat tenacitatea elevilor noştri, care, deşi sâmbăta , au venit de fiecare dată dornici de a „se juca”, de a învăţa jucându-se. A fost o experienţă interesantă, din care fiecare dintre  noi am învăţat, căci n-a mai contat cine e elev şi cine e profesor.

De-alungul călătoriei noastre, popasurile făcute în istoria şi geofrafia fiecărei ţări europene, ne-au făcut să ne apropiem mai mult de aceste ţări, matematica ne-a făcut să înţelegem, literatura,  muzica, teatrul, pictura ne-au făcut să vibrăm artistic, împreună, timp de două – trei ore, prelungind ecourile în sufletele tuturor. Suntem convinşi că această călătorie fantastică, va rămâne vie în multe inimi, căci ele au trăit împreună miracolul descoperirii zestrei culturale a Europei.

sus